Hur att rensa din Google Analytics data från spam

För två veckor sedan publicerades mitt första inlägg i Conversionistas blogg. Inlägget beskriver hur bad bot och spam trafik kan påverka din Google Analytics data. Visste du att cirka 30% av trafiken till din webbplats kan komma från bad bots? Bad bots är datorprogram som automatiskt utför skadliga operationer på din webbplats som att skicka spam eller stjäla innehåll. Några av dessa bots besöker faktiskt din webbplats, medan de andra dyker bara upp i din Google Analytics data. Oavsett om spam bots träffar dina serverloggar eller inte, lämnar de spår i ett antal GA rapporter. En stor del av spam trafik visas i Referrals (Hänvisningar) och Source/Medium (Källa/medium) rapporter. Däremot kan du hitta spam hänvisningar även i All pages (Alla sidor) rapporten och bland event kategorier. Bad bots kan också lämna sina fotavtryck i Technology (Teknik) rapporter.

Spam trafik kännetecknas av mycket korta besök med nära 100% (eller 0%) avvisningsfrekvens och cirka 100% andel av nya sessioner. Sådana besök resulterar inte i slutförda mål eller e-handelstransaktioner heller. Därigenom kan spam trafik negativt påverka dina viktigaste KPIer som antal besök, engagemang- och konverteringsgrad. Ett sätt att bli av med spam trafik är att aktivera den inbyggda botfiltreringen. Detta gör du genom att markera rutan Exclude all hits from known bots and spiders i Vy inställningar inne i Administratörgränssnittet. Läs hela inlägget här för att få fler tips om hur att rengöra din Google Analytics data.

Leave a Reply Text

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.