Webbanalys

Du kan undra: Vad är webbanalys? Och vad jobbar en webbanalytiker med?

Web Analytics Association definierar webbanalys som ’mätning, insamling, analys och rapportering av webbdata med syfte att förstå och optimera internetanvändning’. Men webbanalys är inte bara en process för mätning av webbtrafik. Den kan användas som ett verktyg för företag och marknadsförare för att bedöma och förbättra effektiviteten i en webbplats. Mina arbetsuppgifter kan innehålla

  • datainsamling, 
  • analys av data om digital beteende,
  • definition av mätvärden och nyckelindikatorer på att företagets försäljning, kommunikation och affärsstrategi är effektiva i digitala kanaler. 

Det digitala beteendet i sin tur handlar inte bara om hur besökare kommer till en webbplats. Det innebär också kartläggning av hur företagets kunder orienterar sig i det digitala landskapet.

En annan fråga du kanske vill ställa är:

Vilka färdigheter behöver en bra webbanalytiker?

  • Problemlösning

Oavsett om du arbetar på en byrå eller in-house, vara beredd att få en hel del frågor från personer du jobbar med. Problemlösning är en viktig färdighet att vidareutveckla eftersom du behöver veta hur att hitta lösningar till svåra affärsfrågor.

  • Teknisk begåvning

En stark teknisk bakgrund är inte ett absolut krav för att bli en webbanalytiker. Men att kunna koda HTML, JavaScript och PHP kommer att göra ditt jobb lättare. Förståelse för hur webben fungerar kommer också att hjälpa dig i kommunikation med olika affärsenheter, särskilt med den tekniska avdelningen.

  • God kommunikationsförmåga

Du behöver att kunna förklara komplexa eller tekniska begrepp till väldigt olika målgrupper.

  • Datavisualisering

Denna punkt ligger nära den föregående. Att kunna presentera sin data på ett meningsfullt sätt är viktigt för att tydligt kommunicera sina lösningar till olika målgrupper. Ett diagram eller en visualisering kan kommunicera högst relevant information på en gång.

  • Förståelse för marknadsföring på nätet

Att vara en duktig webbanalytiker skulle vara svårt utan förståelse av grunderna i marknadsföring på nätet. Hur skulle du analysera och optimera trafikkanaler utan att veta hur de fungerar?

  • Slutsats: webbanalys har tvärvetenskaplig bakgrund

I ett nötskal, är webbanalys flerdimensionell och bygger på flera discipliner. Statistik, interaktiv marknadsföring, webbdesign, webbtekniker, kommunikationsförmåga samt spetsig analys är bara några av de befogenheterna som en webbanalytiker behöver.