Mätning av cross-device konverteringar i Google AdWords och Google Analytics

Tidigare i veckan lyssnade jag på Googles webinar om hur vi kan mäta användarbeteendet över olika enheter med hjälp av Google AdWords och Google Analytics. I dags läget har många tillgång till internet via fler än en enhet. Enligt en Gfk studie från 2013, mer än 40% av uppkopplade vuxna i Storbritannien och USA ibland börjar en aktivitet på en enhet och avslutar på en annan. Denna siffra ökar med antal enheter man äger: 54% av personer som äger två enheter växlar mellan dem för att utföra uppgifter eller aktiviteter. Detsamma gör 73% av dem som äger tre enheter. 2015 studie av Google och Ipsos Media CT visade att nästan 40% av online-shoppare börjar sin undersökning på en smartphone och gör slutköpet på en dator eller tablet¹. Men hur kan vi spåra konverteringar som påbörjades på en enhet och avslutades på en annan?

Cross-device konverteringar i AdWords

…börjar med en klick på en sök- eller displayannons på en enhet och slutar med en konvertering på en annan webbläsare, enhet eller app. Konverteringar över flera enheter spåras inte för:

  • appinstallation konverteringar,
  • med importerade mål från Google Analytics, eller
  • medAdWords konverteringsimport.

På samma sätt beräknas besök i butik bara för sidor på Google Sök.

Hur kan du aktivera cross-device konverteringsspårning i AdWords?

Du behöver inte göra något om du redan har implementerat konverteringsspårning över dina webb och mobila resurser. Dock visas cross-device konverteringar inte i ditt konto när det inte finns tillräcklig med konverteringsdata.

För att aktivera cross-device konverteringar inom automatiserad budgivning:

  • gå till Verktyg> Konverteringar> Inställningar i ditt AdWords-konto,
  • set Konverteringsbudvärde till ”Konverteringar”,
  • markera rutan för att ta med  konverteringar över flera enheter i kolumnen Konverteringar i ”Ta med konverteringar över flera enheter” avsnittet.

Ta med konverteringar över flera enheter i kolumnen Konverteringar, som används av alla konverteringsbaserade budstrategier som du har ställt in.

Hur Google mäter cross-device konverteringar

För att mäta cross-device konverteringar använder Google aggregerade och anonymiserade data från användarna som tidigare har loggat in Googles tjänster. Cross-device konverteringar rapporteras endast när konfidensgraden på att beräkningen ligger inom 10% av det riktiga värdet är åtminstone 95%. När det inte finns tillräckligt med data för att göra den mycket noggranna beräkningen, kommer korsenhetsdata inte att visas i ditt AdWords-konto.

För att se över cross-device konverteringsstatistik bör du lägga till Konverteringar över flera enheter och Alla konverteringar kolumner till AdWords datatabellen. Du kan också göra segment per enhetstyp för att få mobil attribution vyn.

Cross-device spårning i Google Analytics

… sker med hjälp av User-ID. Denna funktion gör det möjligt att koppla engagemang data från flera enheter och olika sessioner till unika användare. För att kunna genomföra User-ID behöver du kunna skapa dina egna unika ID samt tilldela dessa IDn till de nya och återkommande användare.

Här är hur du ställer in User-ID: 

  • aktivera User-ID i ditt Analytics-konto

User ID är inställd på egendom nivå: klicka Spårningsinformation i egendom kolumnen och klicka sedan på User-ID.

  • genomföra den i spårningskoden

Du kan implementera User-ID för både webbplatser och mobilappar.

  • skapa en särskild User-ID för att analysera User ID-data i Analytics-rapporterna

Notera: User ID-vyer kan inte konverteras till standardvyer och standardvyer kan inte konverteras till User ID-vyer 

Inom User-ID vyn kan du få tillgång till cross-device rapporter med data som samlats in under sessioner där en User-ID skickas till Analytics. Det finns tre cross-device rapporter tillgängliga:

  • Överlappande enheter rapporten visar hur stor andel av din användarbas har interagerat med en eller flera olika enheter.
  • Vägar på flera enheter rapporten hjälper dig att ansluta data om enheter och aktiviteter från olika sessioner i steg. Den visar hur användare byter mellan enheter när de rör sig vidare mot konvertering.
  • Enhet för förvärv rapporten ger big bättre förståelse av hur förvärv och omvandling på olika enheter är relaterade. I denna rapport kan du se om användarna du förvärvat på en typ av enhet konverterar på samma eller annan enhet.

Cross-device data kan ge dig bättre förståelse för hur olika marknadsföringskanaler arbetar tillsammans för att skapa konverteringar. Därför kan du använda denna information för att fatta bättre beslut om vilka kanaler får kredit för högre vinst. I min nästa artikel kommer jag att prata mer om attributionsmodeller tillgängliga i Google Analytics. Jag kommer att även täcka det du bör tänka på när du väljer en attributionsmodell för ditt företag.

Leave a Reply Text

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.