Google Analytics Individual Qualification certifiering tips + exempel på frågor (2016)

Efter jag blev certifierad i Google Analytics, fick jag några frågor om certifieringen och hur jag förberedde till den. I denna artikel kommer jag att ge dig några tips så att du kan klara provet och få Google Analytics certifiering. Jag ger också några exempel på frågor så att du kan få ett smakprov på hur det faktiska testet ser ut.

Google Analytics Individual Qualification (IQ) är ett prov som syftar till att visa dina kunskaper i Google Analytics. När du har klarat testet tjänar du en individuell kvalificering i Analytics. Certifikatet är giltigt i 18 månader från datumet då du klarade testet. För att hålla certifikatet giltigt behöver du skriva provet på nytt var 18 månader.

Analytics IQ provet är kostnadsfri och erbjuds på flera olika språk. Tyvärr finns svenska inte i listan i dagsläget. Även om testet gavs på svenska skulle jag föreslå att ta det på engelska. Främst för att det finns en mycket större andel av Google Analytics resurser på engelska. Även några av Googles egna guider har inte ännu varit översätta till andra språk än engelska. I så fall skulle du undvika att misstolka frågor bara för att terminologin översattes på olika sätt i guider och provet.

Obs! Google erbjuder inte ett Analytics IQ-märke till dem som har klarat GAIQ provet. Att skapa eller visa ett eget Analytics IQ-märke bryter mot Googles varumärkespolicy. Detta kan resultera i att din examen återkallas. Istället kan du dela din individuella kvalificering med andra genom att visa dem ditt personliga certifikat eller din offentliga profil på Google Partners.

Hur kan jag förbereda mig inför Analytics IQ provet?

Här är några av resurserna jag använde för att förbereda mig inför GAIQ prov:

Alla kurser i denna lista finns bara på engelska. Första fem kurser består av flera enheter var, och de omfattar ett eller flera ämnen. Det finns filmer, videoavskrifter samt flervalsfrågor för varje ämne. Det finns även förslag till vidare läsning för några av de ämnen.

När jag förberedde inför GAIQ examen, tittade jag på alla videor och sedan gick genom videoavskrifter för att göra anteckningar. Takten i dessa filmer är mycket hög, så jag skulle föreslå att använda avskrifter för att göra anteckningar i stället för att pausa filmerna.

Jag skulle verkligen rekommendera att svara på testfrågor efter varje video också. Det är inte bara bra att testa vad du just lärt dig och få feedback omedelbart. Några av frågorna i det faktiska provet är ganska lika.

Formatet av Analytics IQ prov

Testet består av 70 frågor som du har 90 minuter att svara på frågorna.

Gränsen för godkänt är 80%: det betyder att du behöver att svara rätt på minst 56 frågor för att bli certifierad.

Analytics IQ provet täcker sådana ämnen som planering och principer, implementering och datainsamling, konfigurering och administration, konvertering och attribution samt rapporter, statistik och dimensioner.

Testet består av både flervalsfrågor och Sant eller falskt frågor. Några av frågorna kräver val av allt som gäller.

Du kommer inte att kunna pausa testet efter du har startat det. Provets timer kör tills 90 minuter har gått eller tills du beslutat att avsluta testet. Tiden fortsätter att räkna ner även om datorn stängs av. Om tiden tar slut innan du har svarat rätt på tillräckligt antal, kommer du inte att klara testet.

Du får inte hoppa över frågor.

Efter du har bekräftat ett svar, kan du inte återvända till frågan för att granska svaret eller ändra det.

Du kan göra om testet så många gånger du vill. Dock måste du vänta sju dagar mellan försöken.

Hur kan jag ta Google Analytics certifiering

  1. Gå till Google Partners webbsidan på https://www.google.com/partners.
  2. Klicka på Jag representerar en byrå.
  3. Klicka på Gå med i Google Partners och konfigurera din Google Partners profil
  4. Klicka på Certifieringar för att se din examen status.
  5. Klicka på Se prov bredvid Analytics.
  6. Klicka på Gör provet för att starta testet.
  7. Läs frågorna noga men spendera inte alltför mycket tid per fråga.
  8. Se till att du svarar på alla frågor.

Exempel på frågor från Analytics IQ prov

För att provet inte finns på svenska, lämnar jag frågorna på engelska 🙂

Each dimension and metric has a scope that aligns with a level of the analytics data hierarchy – user, session or hit/level. In most cases it only makes sense to combine dimensions and metrics in your report that belong to the same scope. Which of the following is a valid dimension/metric combination?

[a] Session (metric) / Page (dimension)

[b] Bounce rate (metric) / Event action (dimension)

[c] Sessions (metric) / City (dimension)

[d] All of the above are valid dimension / metric combinations

 

Which of the following would prevent URL destination goal conversions from being recorded?

[a] There was a misspelling in the URL of the goal definition

[b] The tracking code is missing from the conversion page

[c] The match type in the goal definition is incorrect

[d] No URL destination goals have been defined

[e] All of these answers apply

 

In the multi-channel funnel reports, which of the following metrics would be the most useful in measuring how many conversions were initiated by Paid Search?

[a] Assisted Conversion Value

[b] Conversion rate

[c] First Interaction (Click) Conversions

[d] none of these metrics

 

Which of the following questions can be answered using the goal flow report?

[a] Are there a lot of unexpected exits from a step in the middle of my conversion funnel?

[b] Do visitors usually start my conversions process from the first step or somewhere in the middle?

[c] Is there a place in my funnel where traffic loops back to the beginning of the conversion process to start over?

[d] Are there any steps in my conversion process that do not perform well on mobile devices compared to desktop devices?

[e] All of these can be answered using the goal flow report.

 

True or False: If a user views one page of a website, completes an Event on this page, and then leaves the site, this session will be counted as a bounce in Google Analytics.

[a] True: A session is considered a ’bounce’ if the user views one page of the site and then leaves.

[b] False: Because there was more than one interaction hit in the session (pageview hit and event hit) this session would not be considered a bounce.

 

Hoppas att denna Google Analytics certifiering guide var till hjälp för dig. Lycka till på provet!

Leave a Reply Text

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.