Google AdWords Utökade Textannonser
Denna vecka har jag testat det nya utökade textannonsformatet (expanded text ads) som erbjuds av Google AdWords. Utökade textannonser började rulla ut över olika enheter i AdWords förra tisdag, juli 26. Men hur skiljer de sig från de vanliga textannonser? De nya annonser omfattar följande funktioner:
- två rubriker, varje upp till 30 tecken lång,
- bara en beskrivningsrad som är 80-tecken lång,
- två valfria ”path” fälten som är en del av visningsadressen i annonsen. Path-fälten placeras efter webbplatsens domän och stöd för upp till 15 tecken vardera.
- en annan förändring till visningsadressen är att AdWords automatiskt extraherar domänen från den slutliga webbadressen du anger.
AdWords Editor, AdWords API och sådana tredje part verktyg som Doubleclick Search, Kenshoo och Martin Software stödjer det nya utökade annonsformatet. Tänk på att det inte kommer att vara möjligt att skapa eller redigera vanliga textannonser efter den 26 oktober 2016.
Dessutom har det förekommit fall där Google stympade den andra rubriken av utökade textannonsen på desktop istället för att slå det. Så du bör använda AdWords annonsverktyg för förhandsvisning eller AdWords Editor för att se hur dina annonser visas. För att gå runt rubrikens cutoff kan du också begränsa den totala längden på både rubriker till 50-55 tecken.
Har du redan testat utökade textannonser? Hur har det nya annonsformatet fungerat för dig?