Anpassade Instrumentpaneler för E-handel: Sociala Medier

Efter mitt tidigare publicerade inlägg fick jag flera intressanta frågor om vilken widget ni bör använda för att se hur besök från sociala medier påverkar resultatet.

Instrumentpanelen som jag sammanställt nedan visar om besökarna kommer till din webbsida från sociala medier och om de konverterar eller uppfyller målen du satt upp.

En förutsättning för denna instrumentpanel är att ett ekonomiskt värde ska finnas tilldelat till varje mål.

Målvärde

Genom att tilldela ett mål ett visst ekonomiskt värde får du ett sätt att jämföra konverteringar och mäta ändringar och förbättringar på webbplatsen eller i appen. Du tilldelar värden under konfigurationen. Det finns ett antal saker att tänka på när du definierar händelsemål eller mål som inbegriper spårning av e-handel.

Värden för händelsemål

Det finns två sätt att ange målvärdet för ett händelsemål:

  • Använd händelsevärdet som målvärde. Värdet är det definierade värdet i händelsespårningskoden. Beroende på konfigurationen kan det hända att detta inte är ett ekonomiskt värde. Om du inte har angett ett händelsevärde, blir målvärdet tomt. Ändra målvärde till JA för konfigurationen.
  • Använd ett målvärde. Det här fungerar på samma sätt som när du anger ett värde för andra typer av mål. Behåll NEJ i målvärdesalternativet för konfigurationen och ange värdet manuellt.

Värden för mål med spårning av e-handel

Om du spårar en transaktion eller ett köp via e-handelsspårningskoden, ska du lämna Målvärde tomt. Transaktionens faktiska värde visas i mätvärdet Intäkt (inte i Målvärde) och hämtas från e-handelsspårningskoden i kundvagnen.

Anpassade instrumentpanel beskrivning: Sociala medier

sociala medier översikt för e-handel

 

Widget 1: Besök från Sociala medier

Denna widget sätter ett sammanhang för instrumentpanelen: den visar det totala antalet besök din webbsida får just från sociala medier samt hur stor del av alla besök till sidan det är.

Widget 2: Besök efter Sociala medier

I detta cirkeldiagram ser du vilka sociala nätverk har skickat mest trafik till din webbplats, i procent.

Widget 3: Förvärv av Nya besökare från Sociala medier

Näst ville jag ge en uppfattning av ny trafik från sociala nätverk. Av den orsaken inkluderade jag % nya sessioner mätvärde segmentet efter trafik från sociala nätverk. Din sociala strategi sätter ramen för denna widget: försöker du locka ny publik genom sociala medier eller vill föra människor tillbaka till webbplatsen?

Widget 4: Trafik från Sociala nätverk

I följande widgeten ser du hur trafiken från sociala medier förändras över tiden. Detta ställs mot avvisningsfrekvens för att mäta kvaliteten på sociala trafiken: stannar besökarna kvar eller tar av snabbt?

Den följande gruppen av widgets fokuserar på resultaten från sociala medier och är inriktade på mål och e-handel.

Widget 5: Intäkter efter Sociala nätverk

Här är en enkel widget med intäkterna av besökarna från olika sociala källor samt värdet per besök för varje källa.

Widget 6: Målvärde efter Sociala nätverk

Denna widget visar vilka sociala plattformar genererar mest pengar för din webbplats genom mål, inte e-handel.

Datan från widgetar 6 och 7 kombinerat med antal besök från individuella sociala nätverk kan hjälpa dig att avgöra vilka sociala plattformar du skulle investera tid i. Du kan identifiera vilka sociala medier lockar trafik men inte tillägger värde samt medierna med ett högt värde i förhållande till antalet besök. Widgetarna kan även hjälpa dig att identifiera vilka plattformar lockar besökarna på naturligt sätt utan att du aktivt använder dem. Tänk på vilka sociala nätverk du fokuserar på och justera din strategi i enlighet med datan.

Widget 7: Kvalitet av Sociala besök efter enhet

Den sociala trafiken som segmenteras efter enhetskategori.

Widget 8: Intäkter och Konverteringsgrad efter enhet

Denna widget sitter nära den föregående: du kan jämföra om dina besökare handlar från samma enheter de besöker webbsidan.

Widget 9: Ehandels konverteringsgrad efter kampanj

Sista widget innehåller en stapel som visar kampanjer med högsta konverteringsgrad pivoterate efter sociala nätverk. Den visar kampanjer i sociala medier som resulterade i flest konverteringar på din webbsida. E-handels konverteringsfrekvensen kan utbytas mot konverteringsfrekvens för mål om du vill fokusera på det istället.

Hur att ladda ner denna anpassade instrumentpanel

Som vanligt kan du ladda ner Sociala medier mallen här för att lägga till den i ditt Google Analytics konto.

Tips för enkel nedladdning:

  1. Ha mitt blogginlägg i en flik.
  2. Var inloggad i din analytics i webbläsaren i en annan flik.
  3. Klicka på ”ladda ner Sociala medier mallen här” och välj därefter i dialogrutan var du vill lägga in nya fina mall.
  4. Klart!

Kommentera gärna och dela mitt inlägg på Facebook. Du får gärna tipsa om det är någon widget du skulle vilja se i en sociala medier instrumentpanelen framöver.

Leave a Reply Text

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.