Konverteringsoptimering: Användbarhetstester

För två veckor sedan hade vi redovisning för ett projektarbete vi hade haft med Jacob Jarnvall från Big Orange Button. Syftet med projektarbetet var att genomföra ett antal gerilla användbarhetstester.

Men först: vad är användbarhetstester?

Användbarhetstester är ett sätt att utvärdera en webbplats genom att testa den på användarna. Detta innebär att en person utför ett antal uppgifter på webbsidan. Uppgifterna väljs utifrån något som en förstagångsbesökare kommer sannolikt att göra på webbplatsen. Testledaren och/eller observatören observerar, lyssnar och antecknar på personen som löser de givna uppgifterna. Genom att titta på någon utföra vanliga uppgifter på en webbplats är ett bra sätt att testa om webbsidan är användbar. Du får omedelbar feedback på om testpersonerna kan utföra uppgifterna de fick. Du får också veta om eventuella svårigheter som kommer upp i processen.

Gerilla användbarhetstester är en snabb och billig variant av användartester. De genomföras på en offentlig plats, till exempel på ett cafe eller en tågstation. Testsessioner brukar vara korta men du får kvalitativa och detaljerade insikter om din webbplats. Nackdelar med gerilla användbarhetstester är att de inte är statistiskt robusta och deltagarna inte alltid motsvarar din målgrupp.

[Gerilla användabrhetstester är] konsten att kasta sig över ensamstående människor i kaféer och allmänna utrymmen, och snabbt filma dem medan de använder en webbplats för ett par minuter.

Projektarbetet

Och nu tillbaka till projektarbetet. Först delade klassen sig i grupper. Varje grupp skulle välja en webbsida och fråga fem okända människor att utgöra ett antal uppgifter på denna webbplats. Utifrån deras återkoppling skulle gruppen ge förslag på hur webbsidan kan förbättras.

Jag gjorde projektet individuellt och för min analys valde jag Coops webbsida. En av uppgifterna jag bad folk att göra var att handla mat: att söka efter en produkt (till exempel ett paket mjölk), lägga den till varukorgen och efter det gå till kassan. I slut fick jag några intressanta insatser. Ett par personer som jag intervjuade skulle söka efter mjölk i den gröna sökrutan högst upp till höger på startsidan.

Coop användbarhetstester

Källa: Coop.se

När man söker i denna ruta kommer inga produktförslag fram. Sökresultaten innehåller bara recept och artiklar med mjölk. Baserat på det var mitt förslag att lägga till en knapp som tar besökaren till Coops nätbutik det han eller hon kan beställa denna produkt:

Coop förbättringsförslag

Källa: Coop.se

Mockup skissen var byggt med hjälp av Balsamiq Mockups.

Vilka användbarhetstester brukar ni genomföra?

Leave a Reply Text

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.