Analyticsdagarna 2016 i Stockholm (plus en bonus)

Den 20 april besökte jag Analyticsdagarna 2016, konferensen hölls i anrika lokalen Hotel Rival. Dagen var fylld med många intressanta föreläsningar av talare från bland annat Google, Spotify och Adlibris. I detta inlägg kommer jag att dela av mig en sammanfattning av dagens presentationer. Det kommer även att finnas en liten bonus i slutet av artikeln.

Under första delen av dagen satt vi alla i samma sal och lyssnade på keynote speakers från Amazon, Spotify, Adlibris och Google.

I want all the data! med Amazon

Under dagens öppning presentation pratade Max Amordeluso om hur man strukturerar sin data med hjälp av Amazon Web Services. Han nämnde bland annat att 95% av 1.2 zettabytes av digital data är ostrukturerat samt att användarna genererar 70% av detta 1.14 zettabytes.

Amazon Analyticsdagarna

Hur analytics har växt med Spotify

Fredrik Johansson från Spotify berättade hur användning av analytics på företaget har förändrats under åren och hur att bygga värde av egen data. Enligt honom är analytics inte samma sak som analys samt det kräver mycket mer än just ”crunching data”.

Data is like oil back in the days – it’s a natural asset.

Med mission att göra Spotify till ett data-first företag har analytics växt från en supportfunktion till analys. Denna process har huvudsakligen genomgått tre olika faser under de senaste fem åren:

Det började som ad-hoc-baserat strategi när alla inkommande förfrågningar tillsattes till en backlog och prioriterades dagligen.

Steg två var en helt centraliserat organisation med en analytics avdelning där subfinktioner speglade resten av företagets struktur.

Idag har Analysis@Spotify blivit en analysforum tvärs över hela företaget där Analytics är en kärnverksamhet.

Spotify Analyticsdagarna

Fredriks tips var att anta en skalbar metod för att hantera data och insikter för att analys utförs överallt, inte bara inom analytics. Han tyckte också att det var viktigt att hjälpa medarbetare att bli egna analytiker istället för att vara flaskhalsen i processen.

Att våga välja och välja rätt med Adlibris

Anna Stjernströms och Rubie Oliphant Lodin från Adlibris presenterade ett projekt de hade jobbat med på den senaste tiden: att skapa kampanjsidor för pysselprodukter. Under projektet testade de en model med fokus på inspirerande content och mer redaktionell content. För att utvardera modellen mätte teamet den följande:

  • Time on page: Desto längre användaren stannar på sidan desto större intresse
  • Scroll: Desto längre ner besökarna scrollar desto större intresse
  • Hot spots och klick: vad var mest intressant?

Den redaktionella modellen visade sig att fungera lika bra för pysselprodukter som för böcker.

Micro-moments med Google

Micro-moments (eller mikro-ögonblick på svenska) enligt Magnus Friberg från Google är en ny typ av konsumentbeteende.
mi∙cro-mo∙ment

1. A moment when we act on a need – a need to learn something, do something, discover something or buy something.

2. An intent-rich moment when decisions are being made or preferences being shaped.

mikrostunder Google Analyticsdagarna

För att dra nytta av det nya konsumentbeteendet behöver vi följa dessa steg:

  • identifiera mikro-ögonblicken,
  • bygga friktionsfri upplevelse,
  • aktivera relevant marknadsföring, och
  • mäta värdet.

Men hur kan vi koppla ihop alla mikro-ögonblick för att kunna mäta ögonblicken som är av betydelse?

  • Mät över skärmar: redogör för beteendet på olika enheter, se till att mobil tilldelas värde för samtalskonverteringar och mät alla handlingar som visar uppsåt.
  • Mät över kanaler: mät hur den digitala påverkar beteendet offline och hur olika marknadsföringskanaler driver värde under hela kundens resa
  • Bryt ned ’silo-mentalitet’: skapa ett närmare samarbete istället

En eftermiddag på Analyticsdagarna med Hemnet, Usabilla och Avanza

Efter lunch delade vi oss då det erbjöds ett myndighets- och ett företagsspår och jag valde att följa spåret om privata företag.

Under den första presentationen på eftermiddag pratade Dennis Stenberg från Eniro om hur webbanalys är kopplat till företagets syfte att bidra till levande närområden samt att hjälpa sina användare att bygga relationer lokalt. Eniro lägger bland annat mer vikt på samtal till företag än på klick till webbsidor när den presenterar lokala förslag i sökningen.

Eniro Analyticsdagarna

Source: Twitter @SuzanHLindberg

Med personalisering av sökresultaten vill Eniro också nå visionen att vara ”The symbol of local discovery” och ”Bidra till levande närområden”.

Efter det presenterade Maria Sunnergårdh Nylund hur Skanska har växt från ett analogt företag till mobile först. Med kunden i fokus har Skanska börjat jobba med publicering av webbanpassat content och sökmotorsmarknadsföring samt spårning av kundbeteendet. Till följd av denna strategi har print, till exempel, minskat med 80% från 2012 till 2016. Nu fortsätter Skanska att satsa på mobilanpassade interna och externa system samt programmatiska köp.

 

I sin presentation har Christian Viklund från Hemnet delat insikter i Svenskens bostadssurf. Till exempel, nära hälften (45%) av Hemnetsurfandet händer på arbetstid samt är störst efter middagen. Christian gav även ett par exempel på hur datadrivet arbete resulterat i högre affärsnytta. Till exempel genom att lägga till möjligheten att se restider till och från ett bostadsobjekt med olika transportmedel har Hemnet fått nya insikter i sökta färdsätt.

Några av Christians take outs om nyttig webbanalys är:

  • Börja tidigt!
  • Definiera syfte/nytta/mål med din analys
  • Fundera över relevans!
  • Informera – synliggör syfte.
  • Gör tillgängligt för ”alla”
  • Anpassa efter kunskap

Daniel Rounds från Usabilla pratade om hur att kombinera kvantitativ data med kvalitativa insikter för konverteringsoptimering. Analytics visar dig vad händer på din webbsida och kundåterkoppling visar varför det händer. Daniel gav också tre tips för att bygga bra kundundersökningar:

  • Keep it short: 3 questions per page maximum
  • Keep it real: brand and humanize your language
  • Keep it relevant: conditional questions

Dagens sista uppvisande hölls av Karl Skarman och Alexander Boman från Avanza. De jobbar mycket med Google Adwords, DoubleClick and Convert.com samt Google Analytics där all data samlas in för att få en bättre bild av sina kunder med hjälp av till exempel User ID. Men hur kan vi få våra kunder att konvertera? Fråga de man sig. För att bättre förstå kundernas konverteringsresa tillskrev Avanza sökorden till olika grupper baserat på användarnas sökintention. Därefter analyserade de sökvolym utifrån intention och område.

Avanza Analyticsdagarna

En av slutsatserna var att sökord relaterade till aktier och fonder har den högsta sökvolymen bland kunder som ligger nära konvertering.

Bonus – en superenkel Dashboard

Om du skulle vilja se hur mycket trafik kommer från Eniro till din webbsida i din Google Analytics, kan du ladda ner denna anpassade instrumentpanel för GA. Själva instrumentpanelen ser ut så här:

Eniro Instrumentpanel Google Analytics

I den kan du se hur många besök din webbsida fått från Eniro, hur långt är ett besök i snitt samt hur många av besökarna från Eniro har konverterat, i procent. För att installera dashboarden så behöver du 1. vara inloggad i din analytics i webbläsare 2. klicka på länken åvan och spara sedan 3. Klart!

Jag har även gjort några fler översikter (dashboards) som du lika lätt kan ladda ner, läs mer här.

Leave a Reply Text

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.