Brexit: britternas sökbeteenden inför referendum
Imorgon den 23 juni röstar Storbritannien i en referendum om att fortsätta vara medlem i Europeiska Unionen (EU) eller att lämna den. Men vad har DET med webbanalys att göra? Jättemycket! Genom att analysera britternas sökbeteenden innan referendum kan vi försöka förutse resultatet av omröstningen. Ett sätt att göra det är att använda Google Trends: ett sökverktyg som gör det möjligt att se antal sökningar för specifika sökord, ämnen och fraser under en viss tidsperiod.
På Google Trends kan vi till exempel se att sökintressen i ämnen runt EU-utträde är större än att stanna kvar:
Källa: Google Trends
Trots det är frågorna om att lämna och att stanna är väldigt liknande. Det kan indikera att britterna vill veta vilka konsekvenser Brexit innebär innan de bestämmer hur att rösta.
Källa: Google Trends
En annan graf från Google Trends visar hur antal sökningar av ”Brexit debate” har ändrats under senaste veckan:
Källa: Google Trends
Brexit är en förkortning för ”British exit” och hänvisar till möjligheten att Storbritannien lämnar EU.
Imorgon kommer vi att se hur referendums resultat reflekterar online-diskussioner.
Hur exakt kan vi förutse hur människor agerar offline baserat på deras online beteende?