Veckans graf(er): gap inom medieinvestering i mobilannonser och ändringar i medieinvestering
Intressant statistik över gapet för medieinvestering i mobilannonser i USA under 2015 från Statista. Diagrammet visar hur mycket investeras i annonser i olika mediekanaler i förhållande till tiden konsumenter samspelar i dessa medier.
Källa: Statista
Det finns ett stort gap mellan tiden användare spenderar på nätet på mobila enheter och andel av medieinvestering på den här typen av enhet. Med ökningen av smartphone användning har mängden datatrafik som människor konsumerar på sina mobiler gått upp. Mobila enheter redan tar mer än hälften av användarnas tid jämfört med andra digitala medier, enligt 2015 Internet Trends Analysis rapport av Mary Meeker (publicerades av Kleiner Perkins Caufield & Byers). Således finns det ett definitivt utrymme för utökad mobilannonsering i framtiden.
Ändringar i medieinvestering per kanal
Det andra diagrammet visar hur medieinvestering i annonser i olika kanaler kommer att ändras med tiden. Det sätter både den första grafen och den hela industriutvecklingen i perspektiv. Det är ingen överraskning att reklambudget skiftar mot mobila enheter mer och mer.
Källa: Statista